Wpływ temperatury wewnątrz budynku na wydajność pracowników?

Odpowiednie warunki termiczne są jedną z najważniejszych składowych mających wpływ na wydajność i samopoczucie pracowników. Odpowiednio izolowane i wentylowane pomieszczenia zapewniają stały dostęp świeżego powietrza oraz komfortowy zakres temperatur. Jaki zatem wpływ na pracowników ma jakość i temperatura panująca w pomieszczeniu? Przeczytaj w n

Warunki pracy, co mówią przepisy?

Przepisy Bezpieczeństwa i Higieny pracy określają normy i zakres temperatur, który powinny panować w pomieszczeniach biurowych i innych pomieszczeniach pracowniczych. Wewnątrz pomieszczenia, w którym znajdują się pracownicy powinna panować temperatura nie niższa niż 18°C. Jeżeli chodzi o miejsca takie jak np. hale produkcyjne, najniższa dopuszczalna temperatura to 14°C. Centralny Instytut Ochrony Pracy zaleca następujący zakres temperatur:

– 23-26°C latem

– 20-24°C zimą.

Temperatura i jakość powietrza – jaki ma wpływ na pracownika?

Temperatura powietrza ma wpływ na koncentrację oraz wydajność pracownika. Zbyt wysoka temperatura może powodować senność, osłabienie i obniżać wydajność. Z kolei zbyt niska może prowadzić do przeziębień, które skutkują absencją. Oprócz temperatury powietrza ważna jest również jego wilgotność. Zbyt suche powietrze powoduje przesuszanie się spojówek oraz skóry. Zaleca się, aby wilgotność w pomieszczeniach utrzymywała się w przedziale 40-60%.

Co zrobić, aby obniżyć temperaturę budynków?

Najbardziej popularnym, aczkolwiek kosztownym sposobem na obniżenie temperatury powietrza w pomieszczeniach dla pracowników jest instalacja klimatyzacji. Jej oczywistą zaletą jest szybkie ochłodzenie pomieszczenia. Jednak klimatyzatory nie zawsze działają dobrze na jakość powietrza, jego odpowiednie nawilżenie i oczyszczenie. Ponadto gwałtowne zmiany temperatur mogą mieć negatywne skutki dla samopoczucia i zdrowia. Duża część osób jest wrażliwa na jakość powietrza – na jego czystość, obecność drobnoustrojów lub grzybów. Odcięte i niewentylowane budynki są siedliskiem dla tego typu zjawisk, a to z kolei bardzo negatywnie wpływa na samopoczucie i jakość pracy.

Rekuperator – na jakiej zasadzie działa?

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na regulację temperatury i wymiany powietrza z zachowaniem, a nawet podwyższeniem jego jakości jest instalacja rekuperatora. Niekiedy dobrze zoptymalizowana wentylacja potrafi lepiej wpłynąć na komfort termiczny w pomieszczeniu niż klimatyzacja. Rekuperacja jest nowoczesnym i ekologicznym sposobem mechanicznej wentylacji. Jej działanie polega na odzyskiwaniu energii cieplnej za pomocą wymiennika ciepła. Cały proces odbywa się w centrali wentylacyjnej. Usuwane z budynku zużyte powietrze wykorzystane jest do ogrzania świeżego, które wpuszczane jest do wnętrza budynku. Dzięki temu pomieszczenie nie traci ciepła, a powietrze zawsze jest świeże.

Rekuperacja to sposób wentylacji, który eliminuje powstawanie grzybów i pleśni, zachowuje stałą temperaturę oraz filtruje alergeny. Ponadto jest to ekologiczne rozwiązanie, które znacznie zmniejsza zużycie energii. Wysokiej jakości rekuperatory np. firmy PRODMAX posiadają filtry z cząsteczkami srebra, które zabijają bakterie, wirusy, grzyby i pierwotniaki. Rekuperatory odzyskują ciepło nawet do 98% i mogą również współpracować z modułem chłodzącym. Ich zaletą jest również cicha praca, która nie rozprasza pracowników biur.

Jakość powietrza w pomieszczeniu, w którym przebywa się znaczącą część dnia powinna być jednym z podstawowych warunków spełnionych w miejscu pracy. Ma ona bowiem wpływ na wydajność i przede wszystkim komfort pracowników. Świadomość społeczeństwa, jak również samych pracodawców w tej dziedzinie w ostatnich latach poszerza się i jest to bardzo dobry kierunek. Klimat i jakość powietrza, to aspekty, których nie widać gołym okiem, jednak są one kluczowe dla zdrowia, samopoczucia i jakości pracy. 

Translate »